
انتظار و منتظران واقعی
ما هر شب منتظر طلوع خورشید فردا هستیم، اما معنای انتظار
خورشید، آن نیست که دست بر روی دست بگذاریم و تا صبح در تاریکی به سر ببریم، بلکه هرکس
سعی میکند در حد امکان، اتاق خود را روشن کند. همه در زمستان منتظر فرا رسیدن تابستان
هستند، ولی انتظار تابستان به آن معنا نیست که در زمستان در سرما بمانیم و اتاق خود
را گرم نکنیم. در زمان غیبت امام زمان عجلاللهتعالیفرجه نیز باید به میزان توان
خود، با ظلم مبارزه کرد و در صدد اصلاح خود و جامعه بر آمد. در روایات میخوانیم: افضل
الاعمال انتظار الفرج؛ بهترین عمل، انتظار آمدن حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجه است.
بر اساس این حدیث، انتظار، حالت نیست، بلکه عمل است. بنابراین منتظران واقعی باید اهل
عمل باشند. کسی که منتظر مهمان است، در خانه آرام نمینشیند.
(تمثیلات، ص 47)
خورشید پنهان
در روایات، وجود مقدس امام زمان عجلاللهتعالیفرجه را
به خورشید پنهان در پس ابر تشبیه کردهاند. علامة مجلسی در این باره به چند نکته اشاره
میکنند:
1. همان گونه که خورشید از پشت ابر، نورافشانی میکند،
امام زمان عجلاللهتعالیفرجه نیز نور هدایت و علم را از پشت پردة غیبت به انسانها
میرساند.
2. وقتی خورشید در پشت ابرها پنهان میشود، همه در انتظارند
تا ابرها به کناری روند و خورشید ظاهر شود. منتظران امام زمان عجلاللهتعالیفرجه
نیز با این که از پشت پردة غیبت از برکات و عنایات وجود آن حضرت بهره میبرند، اما
همیشه چشم به راه ظهور آن حضرتند.
3. وقتی که آسمان ابری است، گاهی خورشید از زیر ابرها
رخ مینمایاند و بعضی آن را میبینند، امام زمان عجلاللهتعالیفرجه نیز گاهی از پس
پردة غیبت نمایان میشوند و افرادی ایشان را زیارت میکنند.
4. هرکس به اندازة پنجرهای که ساخته، از نور خورشید بهره
میگیرد. از برکات وجود مقدس امام زمان نیز هرکس به اندازهای که موانع و گناهان را
از خود دور کرده باشد، بهرهمند میشود.
(بحارالانوار، ج 52، ص 140)
ایرانیان، زمینهسازان ظهور
بخش عمدهای از روایاتی که دربارة رویدادهای پیش از ظهور
و یاران حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجه آمده، دربارة ایران و ایرانیان است که با تعبیرات
گوناگونی مانند: اهل فارس، عجم، اهل خراسان، اهل قم، اهل طالقان، اهل ری و... بیان
شده است.
با بررسی مجموع این روایات، به این نتیجه میرسیم که پیش
از ظهور امام زمان عجلاللهتعالیفرجه، در کشور ایران، نظامی الهی و مدافع ائمة معصومین
علیهمالسلام برپا میگردد که مورد عنایت امام میباشد، همچنین میتوان گفت، مردم
ایران نقش مهمی در قیام آن حضرت خواهند داشت.
(چشماندازی به حکومت حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجه،
ص 58)
فلسفة انتظار
سؤال: سخن از آیندة بشریت چه نتیجهای برای امروز ما دارد؟
امروز که با هزاران مشکل و گرفتاری دست به گریبانیم و باید به غلبه بر این مشکلات بیندیشیم،
ما را با فردا چه کار؟
این سخنان را کسانی میگویند که همیشه با دیدی سطحی به
حوادث مینگرند و امروز را از فردا جدا میدانند، ولی توجه به این که ریشههای حوادث
امروز در گذشته است، و آینده را هم از امروز باید ساخت، و این که توجه به یک آیندة
«تاریک» یا «درخشان»، انعکاس فوری در زندگی امروز و موضعگیریهای ما در برابر حوادث
دارد، مسئله را قدری روشن میسازد. ما به خاطر امروز هم که باشد، باید گذشته و آینده
را بررسی کنیم؛ و به زودی خواهیم دید که این انتظار بزرگ چهقدر سازنده است.
(حکومت جهانی مهدوی، ص 90)
جشن تولدی دیگر
و ما تولد چنین امامی را جشن میگیریم، به امید آن که
خود در این تولد، به تولدی دیگر برسیم، و از دایرة تنگ عادتها، تقلیدها و غریزهها
بیرون بیاییم و با تدبر و تفکر و تعقل خویش، به آزادی انسانی برسیم و در این آزادی،
حاکمی را انتخاب کنیم که نور راه ما و جهت راه رفتن ما و امین استعدادهای ما و پناه
و قلعة ما در این دزدبازار بیدر و پنجره باشد. تولد چنین امامی اگر با جشنی همراه
باشد، باید با جشن تولد دوبارة ما باشد، چراکه این امامت را جز پس از این تولد نمیتوانیم
تحمل کنیم، و جز با این دید وسیع و مترقی نمیتوانیم شیعة این امام باشیم. در این تولد
است که عشق چنین امامی در تمام وجود تو مینشیند و در خون و دلت جاری میگردد و نیاز
به او، همچون عطش در هر سلّولت سوز میگذارد.
(تو میآیی، ص72)
:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0