نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
![]() :: بازدید از این مطلب : 423 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
و از شگفت انگيز ترين پرندگان در آفرينش ، طاووس است ، كه آن را در استوا ترين شكل موزون بيافريد و رنگ هاي پروبالش را به نيكو ترين رنگ ها بياراست . با بالهاي زيبا كه پرهاي آن به روي يكديگر انباشته و دم كشيده اش كه چون به سوي ماده پيش مي رود آن را چونان چتري گشوده و بر سر خود سايبان مي سازد گويا بادبان كشتي است كه ناخدا آن را برافراشته است . :: بازدید از این مطلب : 388 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
سرماخوردگی ها از بیماری های شايع مي باشد و در حقیقت نوعي بیماری است که بدن را آمادۀ جنگیدن و مبارزه با بیماری های خطرناک می کنند. یک مانور دفاعی برای آماده نگاه داشتن سربازان مدافع بدن در زمان صلح است برخورد با سرماخوردگی از دیدگاه طب اسلامي و سنتي استفادۀ صحیح از آن هاست. مقابله با سرماخوردگی ها نباید در عرض آن باشد، بلکه باید در طول بیماری و همسو با آن حرکت نمود. راه درست آن است که سیستم دفاعی بدن را در مقابل آن ها تجهیز کنیم، هرگز نباید بطور مستقیم با دارو سرماخوردگی را از بین ببریم:: بازدید از این مطلب : 349 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
اعوذ با... من الشيطان الرجيم : پناه بردن به خداوند متعال از شر شيطان ريشه لغتي اعوذ از عياذ است. عياذ در عربي يك پرندهاي است كه از ترس صيادها به بالاترين نقطهو بلندي مثل قله کوه پناه ميبرد و اعوذ هم از اينجا گرفته شده ، یعنی از شر صيادي كه در كمين است بايد پناه ببري، و در اينجا ما تشبيه شده ایم به مرغي كه ملعوني به نام شيطان دنبال ما است شيطاني كه قسم خورده است و دشمني زخمي و كينهاي است و مهمترين كسي را كه باعث رانده شدن خودش ميداند آدم و انسان است، آدمي كه وسیله امتحان او شد و اين كينه را در دل شيطان كاشت و او قسم خورد كه خداوندا به من مهلت بده تا در کمینگاه بشر قرار بگیرم! پس شيطان ابزار امتحان انسان توسط خداوند است و در اينكار شيطان خودش پيش قدم شده است. در قرآن بيان شده كه شيطان لشكرياني دارد و آنچه از نفس، خشم و غضب است از لشكريان شيطان است. اعوذ بالله ... ، به الله پناه ميبرم ،به آن اسم جامع خداوند و به اسم اعظم آن كه همه خوبيها در آن نهفته است. انسان با استعاذه به منزله كسي است كه هر لحظه ميتواند متوسل شود تا در دام شيطان نيفتد.
:: بازدید از این مطلب : 364 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
خوردن و خفتن و گفتار زياد / مي نمايد تن و جان را بيمار چهار چيز است كه رنجور كند / تندرستي ز بدن دور كند اولا خوردن هر چيز زياد / مي دهد عمر و سلامت بر باد ثانيا خفتن بسيار شود / كه دل آزرده و بيمار كند ثالثا كسرت شهوت راني / بشكند زود تن انساني چهره غمگين بشود از چين و چروك /خم شود قامت و گردد مفلوك قوه كم ميشود وغصه زياد / مي برد هر چه به جز غم از ياد رابعا جمع شود در رگ قلب / چربي ، آنگه دهدت عمر به باد :: بازدید از این مطلب : 332 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
مراحل عمر ازدیدگاه ابن سینا عبارتند از : اول : سن نموکه آن را سن آغازی می نامند و این مرحله تا نزدیک سی سالگی است و به پنج مرحله تقسیم می شود : 1. سن کودکی و آن زمانی است که شیرخوار ، هنوز قدرت برخاستن و حرکت دادن اندام را ندارد . 2. سن خردسالی که در آن طفل پا می گیرد ولی هنوز استوار نیست و آن زمانی است که هنوز افتادن دندانهای شیری و روییدن دندانهای دائمی ، شروع نشده است . 3. سن نشو ونما که مرحله ای است بعد از نیرو گرفتن و رویش دندانها و پیش از بلوغ 4. سن نوجوانی و آن تا زمانی است که جوش در صورت ظاهر می شود . 5. سن جوانی که بعد از نوجوانی است تا زمانی که نمو متوقف می گردد . دوم : سن وقوف یا رکود که آن را سن جوانی ، خوانند و تا مرز سی وپنج تا چهل سالگی ادامه دارد . سوم : سن فرودی که با بقاء قوه ، قرین است و آن سن میانسالی است و تا مرز شصت سالگی ، دوام دارد . چهارم : سن فرودی که با پیدایش ناتوانی ، قرین است وآن سن پیری است تا پایان عمر . :: بازدید از این مطلب : 337 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
حضرت علي ( ع ) : در آغاز سرما خود را بپوشانيد و در پايانش آن را دريابيد ، زيرا با بدن ها همان مي كند كه با برگ درختان خواهد كرد : آغازش مي سوزاند و پايانش مي روياند . نهج البلاغه ( حكمت 128 ) مطلب بالا اشاره به علم كريو لو ژي يا سرما شناسي دارد كه مولوي در مثنوي معنوي دفتر اول صفحه 42 نسخه رمضاني ، اين حديث را به شعر در آورده است : گفت پيغمبر ز سرماي بهار / تن مپوشانيد ياران ! زينهار زانكه با جان شما آن مي كند / كان بهاران با درختان مي كند ليك بگريزيد از برد خزان / كان مي كند كو كرد با باغ و رزان :: بازدید از این مطلب : 322 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوروز ازدیدگاه امام صادق (ع)
فرمود:
«آیا این روز را مى شناسى؟». گفتم: قربانت گردم! این روز را فارسیانْ گرامى مى
دارند و به یكدیگر هدیه مى دهند. فرمود: «سوگند به خانه كعبه كه این، رمزى دیرینه
دارد و برایت روشن مى سازم تا آگاه گردى». آن گاه فرمود: «اى معلّى! روز نوروز، همان روز است كه خداوند از بندگان پیمان گرفت او را بپرستند و به او شرك نورزند ، به پیامبران و حجت هایش بگروند و به امامان ایمان آورند. - این همان روز است كه خورشید طلوع كرد، بادها وزیدن گرفت و گل هاى زمین روییدند. - این همان روزى است كه كشتى نوح(ع) بر ساحل جودى آرامش یافت
:: بازدید از این مطلب : 362 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
اعتدال مزاج مفهوم اعتدال مزاج در اصطلاح پزشكان كيفيت بدن و يا اندامي است كه در آن عناصر در هم آميخته از لحاظ چندي و چوني با چنان سهم عادلانه اي شركت كرده باشند كه مزاج نيازمند آ ن است . اگر آن عناصر مورد نياز مزاج و سهم عادلانه اي كه از آن برخوردار است، به اعتدال در مفهوم لغوي آن، بسيار نزديك شده باشد، بازاعتدال در انسان ها متفاوت است، زيرا ممكن است انساني از انسان ديگر معتدل المزا ج تر باشد و اعتدالي كه در يكي صادق است نصيب ديگري نشده باشد. :: بازدید از این مطلب : 340 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
یونجه از نظر طب قدیم ایران گرم است. البته تازهی آن گرم و تر و خشک شدهی آن گرم و خشک است براي كبد و روده ها بسيار مناسب است و بدن را سم زدايي مي كند و افرادي كه ورم مفاصل دارند مي توانند از آن بهره ببرند . بر كاركرد غده هيپوفيز و غده توليد كننده هورمون تاثير مثبت مي گذارد.
:: بازدید از این مطلب : 405 نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی
|
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|